Bevægelse i sommerferien

Selvfølgelig skal du bruge tid på at læse en god bog i skyggen af et træ og tage en ekstra lur i liggestolen i sommerferien - hvis du har lyst til det. Men bevægelse er både sjovt og godt, og her får du masser af gode råd til bevægelse i løbet af sommeren.

Her får du forslag til, hvor og hvordan du kan bevæge dig i løbet af sommeren.

Tilbage til overblik over sunde sommertips

Bevæg dig hver dag

Rådet om minimum 30 minutters bevægelse hver dag gælder selvfølgelig også om sommeren. Det er dog en god idé, at man bevæger sig lidt mere i sommerferien, hvor man som regel også indtager lidt mere sødt, end man gør til daglig. Bevægelse kan være rigtig mange ting, og man behøver ikke trække i løbetøjet hver dag. Det er lige så godt at gå en lang tur sammen med venner og familie – så har man også rigtig god mulighed for at få snakket sammen.

Pulsen op

Det er et velkendt råd, at man gerne skal have pulsen op hver dag, og måske har du endnu bedre mulighed for det i sommerferien end i hverdagen. Når man alligevel er med børnene eller børnebørnene på legepladsen, kan man lege med i stedet for at sætte sig i skyggen og sludre med andre forældre. Det er så vigtigt at få pulsen op, fordi hjertemusklen skal have lov til at arbejde.

Et godt kredsløb forebygger en lang række sygdomme, og så giver det desuden mere overskud og energi. Og man skal ikke fortvivle over, at man ikke er i løbeform – det giver lige så godt at tage turen i intervaller, hvor du skiftevis går og løber stærkt. Det sætter forbrændingen op.

Tilbud i lokalområdet

Hvis man tilbringer sommeren i Randers er der masser af muligheder for at benytte byens faciliteter. Man kan gøre brug af klatrebanen i Fladbro Skov, tage en tur i svømmehallen eller besøge Disc Golf banen ved Dronningborghallen. Man kan medbringe sin egen frisbee og downloade et scorekort på RgF’s hjemmeside.

Hvis man er på sommerferie et andet sted i Danmark, så kan man ofte orientere sig om lokalområdets faciliteter på kommunens hjemmeside.

Lege og udfordringer

Det må meget gerne være sjovt at bevæge sig, og hvis man har et konkurrencegen og kan lide at lege, så er det ikke noget problem at finde på sjove aktiviteter. Rundbold og fodbold er klassikere, men I kan også udfordre hinanden i familien eller vennerne imellem – kan du stå i planken i mere end ét minut, og hvem kan tage flest armbøjninger? 

Et eksempel på en god leg er pilelegen, hvor man deler sig op i to hold. Det første hold får et forspring på en halv time og går af sted, mens de tegner pile, der viser, hvilken vej de er gået. Pilene kan tegnes direkte i jorden eller formes af naturmaterialer som grene og sten. Et sted skriver de STOP på jorden og gemmer sig der omkring. Det andet hold finder frem til deres gemmested via pilene og skal derefter finde dem. Lav eventuelt en google-søgning på ”familielege” og find mange flere muligheder.

Brug naturen til bevægelse

Der er masser af muligheder for spændende naturoplevelser i Randers Kommune, og man kan orientere sig på naturportalen og finde ny inspiration. For at nævne et par eksempler kan man gå en tur ved Gudenåen omkring Randers Naturcenter, hvor man kan besøge fugletårnet og klappe gederne.

Derudover er der mange gode motionsruter i naturen omkring Randers; f.eks. hjertestien i Fladbro og sundhedssporet i Nordre Fælled, hvor man også finder en lækker legeplads til børnene.

Grundlæg gode vaner

Der er ikke noget forkert tidspunkt at grundlægge gode vaner, og hvis du alligevel har sat dig for at tænke sundhed ind i din sommerferie, så kan du måske slå de berømte to fluer med ét smæk.

Tag trappen i stedet for elevatoren, stå af bussen et stop før, lad bilen stå engang imellem og find en motionsform, du kan lide. Det handler om at lægge bevægelse ind som et naturligt element i din hverdag, og alle de små gode vaner tæller.