Sunde alternativer til sommermaden

Pølser med kartoffelsalat, hvidløgsflutes, is og jordbær med fløde - der findes mange spændende og sundere alternativer til de retter, vi ynder at spise om sommeren.

Her får du bud på alternativer til nogle af de klassiske sommerfristelser. 

Tilbage til overblik over sunde sommertips

Pølser på grillen

Dit alternativ: Pølser indeholder rigtig meget fedt. Du sparer mange kalorier ved at vælge kylling- eller kalkunpølser. Ellers vælg nogle gode pølser med et stort kødindhold.

Grillbøffer med kryddersmør

Bland olivenolie med en masse hakkede krydderurter og hvidløg og kom lidt henover bøffen. Du kan også putte en skefuld hjemmelavet ærtemos på bøffen. Kog ærter med bouillon og blend de afkølede ærter med hvidløg og lidt olivenolie. Eller hak blomkål fint og rør det sammen med lidt olivenolie, salt, peber og evt. nogle hakkede krydderurter. Blomkålen kan evt. koges først og blendes med de øvrige ingredienser. Olivenolien kan erstattes med lidt af kogevandet.

Hvidløgsflutes

Køb eller bag et fuldkornsbaguette, skær det i skiver og grill dem let. Pres hvidløg ned i olivenolie og smør det på brødet og drys med salt.

Smørstegte rødspætter

Smørsovsen kan erstattes med en hjemmelavet remoulade. Hak syltede agurker og bland med finthakkede gulerødder, blomkål og lidt kapers og vend med skyr eller fromage frais og en lille smule mayonnaise. Du kan også blende friskbælgede ærter (eller kogte ærter fra frost) med hvidløg, parmesanost og lidt olivenolie og servere til. Husk de lækre nye kartofler, og lad dem ikke fylde mere end en fjerdedel på tallerkenen.

Jordbær med fløde og sukker

Du kan nøjes med at trappe ned til sødmælk og spare en masse fedt. Vil du spare endnu mere fedt, kan du bruge letmælk eller minimælk. Undlad sukkeret. Du kan også røre skyr op med vanilje og evt. lidt sødemiddel og server til jordbærrene.

Flødeis

Du sparer rigtig mange kalorier ved at vælge en sodavandsis frem for flødeis. I en Sun Lolly er der kun omkring 50 kcal. Du kan også lave dine egne sodavandsis helt uden kalorier. Kom light sodavand eller light saftevand i bægre til hjemmelavede is. Smoothies kan også fryses ned til is. Du kan også sætte en halv banan (evt. dyppet i mørk chokolade) på en pind og frys dem ned.

Koldskål

Skyr kan bruges til at gøre den hjemmelavede koldskål lidt sundere – og ellers har Cheasy lavet en meget kalorielet koldskål, som smager fantastisk.