Sunde sommerdrikke

Det er sommer, solen skinner og du har ferie. Det er nu, de fleste får lyst til at nyde en kølig sommerdrink, under parasollen på terrassen eller altanen. Nyd det bare, og frygt ikke for de ekstra kalorier – du skal blot følge disse gode råd.

Når det er varmt, har vi brug for en masse væske, og hvis man dækker sit behov med sodavand, juice eller smooties, så får man hurtigt indtaget en masse flydende kalorier. Her har vi samlet nogle gode råd til sundere sommerdrikke og -drinks.

Tilbage til overblik over sunde sommertips

Færre flydende kalorier

Mange indtager en masse flydende kalorier i varmen i form af sodavand, saft, juice og smoothies. Et alternativ er at putte skiver af citron, appelsin, lime eller agurk i en kande med vand og fylde godt op med isterninger. Man kan også komme mynte eller en lakridsrod i, og hvis man savner den brusende fornemmelse af sodavand, kan man også blande op med danskvand i stedet for postevand.

Sundere drinks

Spar 150 kalorier på din sommerdrink! Mange hygger sig med en ekstra drink eller andre former for alkohol i sommerferien. I en almindelig sød drink som f.eks. sommerspy eller tempt er der cirka 200 kalorier, mens der kun er 50 kalorier i en drink med to centiliter spiritus blandet med light sodavand eller danskvand. Man kan også bruge danskvand med smag eller blande lidt frugt i. Til sammenligning er der cirka 125 kalorier i en øl eller et glas vin.

Drinks uden alkohol

Disse forslag til drinks uden alkohol er ikke nødvendigvis sunde, men skal man passe på mængden af alkohol, så er de et fint alternativ til almindelige drinks. Se et udvalg her.