Søvn

En god søvn har en helbredende, forebyggende og genopbyggende funktion. Den gør os fit for fight og holder sygdommene fra livet.

Vi sover næsten en tredjedel af livet, men når det kommer til stykket er det de færreste der ved, hvad søvnen gør ved vores krop. Faktum er, at søvn er gratis og bivirkningsfri medicin, der gør os fit for fight og holder sygdommene fra livet.

Når vi sover, sker der en lang række ting i kroppen, som sørger for at holde os sunde og raske. For at få det optimale ud af søvnen, skal man sove på nogenlunde samme tidspunkt hver nat og sove i et mørkt og køligt rum. Voksne har behov for omkring syv timers sammenhængende søvn, mens børn har større søvnbehov.

God søvnkvalitet

Søvnen skal være af god kvalitet og i tilstrækkelig mængde. Det får du ved at:

  • sove på samme tid hver aften
  • sove tilstrækkeligt, dvs. til du er udhvilet
  • sov dybt nok dvs. sov mange timer i træk

Alle uden undtagelse har brug for at sove hver nat. Der er ikke nogen, der aldrig sover. Det ville have dødelig udgang.

Søvnens gavnlige virkninger

Får man dækket sit behov, vil søvnen have en helbredende, forebyggende og genopbyggende funktion på rigtigt mange områder:

  • Styrker immunforsvaret.
  • Holder humøret oppe, så man ikke får kort lunte, bliver nærtagende, sur og tvær.
  • Regulerer appetitten og mindsker risiko for diabetes, insulinresistens, åreforkalkning og fedme.
  • Genopbygger hjerne og krop og udbedrer dagens slid og skader.
  • Lagrer informationer i hjernen. Hjælper til med indlæring, koncentration og hukommelse.
  • Holder blodkarrene i form og tilpas smidige. Sænker risiko for hjerte- kar sygdomme og forhøjet blodtryk.

Kilder: Videnskab.dk marts 2009 og Poul Jennum, overlæge v/ Dansk Center for Søvnforskning, Gordon Wildschiødtz. Ledende overlæge ved psykiatrien i Vordingborg Jes Gerlach: ”Søvn”. Psykiatrifondens forlag 2003

Læs mere om søvn her.