Tjek på overspisningen - Få kontrol over din spisning

Deltag i et gruppeforløb, hvor du arbejder med dine spisevaner, tankemønstre og bliver i stand til at håndtere overspisning. Vi arbejder med at ændre dine tanker om mad, spisning, vægt og ikke mindst din selvopfattelse.

Efter du har været til helbredsundersøgelse, har du måske fået øjnene op for, at det er tid til at arbejde mere med dine spisevaner og ændre dine tankemønstre i en sundere retning.

I Tjek dit helbred står vi klar til at hjælpe dig på vej!

Hvad er Tjek på overspisningen?

  • Et gratis forløb, hvor du, ved at sætte fokus på dine tankemønstre, opnår kontrol over dine spisevaner
  • Et gruppeforløb med ca. 10-12 deltagere på holdet
  • Et forløb på ca. 10 gange, hvor vi mødes hver 14. dag - dog mødes vi hver uge de første 3 gange
  • Der vil gennem forløbet bl.a. være fokus på følelsesmæssig spisning, viden om overspisning, mindfulness og hvordan du passer bedst på dig selv
  • Undervisningen er opdelt i to dele.
    • Første 1½ time handler om den mentale del i forhold til spisning og vaneændring.
    • I de sidste 45 min er der fokus på forskellige former for afspænding således der kan opnås en øget kropsbevidsthed
  • Inden du skal starte på Tjek på overspisningen, skal du til en afklarende samtale

Hvem kan være med?

  • Både mænd og kvinder
  • Borgere der har været til helbredstjek i Tjek dit Helbred (Randers Sundhedscenter)
  • Vi anbefaler, at du taler med din læge om deltagelse i Tjek på overspisningen
  • Borgere der kan svare "ja" til tre eller flere af nedenstående spørgsmål
    • Spiser du store mængder mad uden at være sulten?
    • Spiser du, indtil du føler dig ubehageligt mæt?
    • Har du en følelse af at miste kontrollen, når du overspiser?
    • Spiser du hurtigere end normalt, når du overspiser?
    • Spiser du ofte på dine følelser, f.eks. når du er ked af det, stresset, træt, ensom, sur m.m., fordi du oplever, du ikke kan håndtere dem på anden måde?
    • Spiser du ofte alene, fordi du skammer dig over, hvor meget du spiser?
    • Føler du tristhed, skyld eller er skamfuld, når du overspiser?
    • Fylder mad, krop og dit udseende meget i din dagligdag?

Eksempler på emner i Tjek på overspisningen

  • Ændring af tankemønstre
  • Følelsesmæssig spisning
  • Mindfulness og mindful spisning
  • Kropsbevidsthed og afspænding
  • Selvværd og egenomsorg

Hvad kræver det?

  • Du forpligter dig til at møde op på hold
  • Du skal være motiveret til at arbejde med dig selv og din overspisning
  • Du skal indstille dig på, at der undervejs i forløbet IKKE er fokus på vægttab.

Tid og sted

Holdstart

  • Der forventes holdstart tirsdag d. 22 august 2017. Hold øje med denne side for tilmelding.

Undervisningen foregår primært i Randers Sundhedscenter, Thors Bakke, Biografgade 3, 8900 Randers C, men indimellem foregår undervisningen ude af huset.

Tilmelding